Carlé Costa

Written by TGFPR. Posted in Concerten, Concerten Donderdag 30 mei 2019

Carlé Costa werd geboren in 1959 in Uruguay en is opgegroeid in Argentinië. Hij heeft inmiddels opgetreden in 15 landen, verdeeld over drie continenten, waarin hij zowel zijn eigen composities als een groot spectrum van het klassieke gitaar-repertoire heeft gepresenteerd.

Carlé Costa treedt regelmatig op als solo-gitarist, als solist met orkest, improvisatorisch in verschillende samenstellingen en toerde verschillende keren met behulp van sponsoring door het Goethe Instituut en de Berliner Senatskanzlei. Daarnaast heeft hij regelmatig opnames gemaakt voor de nationale televisie van Argentinië, Bolivia, Peru, Uruguay, Zweden, Zwitserland en India. In 1986 startte hij met het opnemen van interpretaties en eigen composities op cd’s. Deze zijn uitgebracht in Argentinië, Peru en Zweden. Hij speelde onder andere in:

Berliner Philarmonie, Duitsland
KUMU Museum of Modern Art, Estland
Como Uma, Paro- Koningkrijk van Bhutan
Rabindranath Tagore Cultural Center, Kolkata-India
Festival d´ellaArmonia, Italië
Festival Internacional Ushuaia Clásica, Argentinië
Festival Acéfalo de Música Experimental, Chili
Festival Iberoamericano de Música Contemporánea, Peru
Twents Guitar Festival, Nederland
Uppsala International Guitar Festival, Zweden

Vroeger studeerde hij bij diverse docenten en in het Nationaal Conservatorium van Argentinië. In zijn jongere jaren heeft hij twee nationale competities gewonnen: één voor snaarinstrumenten, en één voor kamermuziek. Maar al snel, om filosofische en artistieke redenen, besloot hij zijn carrière verder te ontwikkelen zonder deelname aan wedstrijden, wat ook verklaart waarom hij heden ten dage niet ingaat op verzoeken om als jury-liddeel te nemen aan competities. Als een pioneer van hedendaagse muziek in Latijns-Amerika, gaf hij zijn eerste masterclass bij het Nationale Conservatorium in Peru in 1981, en later in 1984 de eerste twee seminars voor hedendaagse gitaar voor het Gemeentelijk Conservatiorium van Buenos Aires. Dit was bijzonder in Argentinië, waar 16 jaar dictatorschap onder andere de ontwikkeling van hedendaagse kunst heeft verhinderd in al zijn facetten.

Sommige composities van Carlé Costa uit die tijd worden gezien als mijlpalen tussen het hedendaagse repertoire – NN, TráficoPesado – gitaar kwartet – (beide erg belangrijke referenties voor de ontwikkeling van een alternatieve manier om gitaar te spelen), Cantos en la Piedra, Visionessobre las rocas – for piano-.

Carlé Costa ontwikkelde in zijn vroegere jaren een intuïtieve connectie met de vrije improvisatie, met een eigen taal, dat herkend werd door de multimedia-improvisatiegroep Vario 6 uit Köln – Duitsland – toen hij met ze speelde in 1982 in het Goethe Instituut Buenos Aires. Later startte hij de multimedia groepCuarteto de MediosMúltiples, met dansers Rhea Volij en anderen. Hier werkte hij voornamelijk met niet-muzikale instrumenten: zoals gebroken objecten om ongebruikelijke gerafineerde geluiden te ontwikkelen, uit een onvoorspelbare bron. Deze groep trad op voor het Municipal Radio Buenos Aires in de eerste Contemporary Music Festival of EINMC, en andere podia en culturele centra.

Door met schilderen en fotografie verschillende presentaties te verzorgen, Tai Chi Chuan te leren met Sifu Ma TsunKuen, bewandelt hij een integratieve weg in de kunsten.

In de jaren 90 verliet hij Buenos Aires, om in het bos in het noord-westen van Argentinië te leven. Hij beschouwt dat deel van zijn leven als een smeltpan voor innerlijke alchemie, een uiterst belangrijke studie over de natuur, stilte en volkstradities. Hij herontdekte op dat punt de gitaar, de muzikale taal en de artistieke vormen vanuit een ander perspectief. Tot op de dag van vandaag her creëert Costa zichzelf voortdurend in zijn creatieve werk, dat dat is waarom zijn mening alom gerespecteerd wordt als een belangrijke referentie voor kunst.

Hij componeerde op verzoek bij internationale solisten, orkesten, choreografen en muziekfestivals. Bladmuziek werd uitgegeven door de Franse uitgever “Edition Lemoins”; en de Duitse uitgevers“Ex Tempore” en “Chanterelle”. Recentelijk verzorgt de Berlijnse uitgever “DeSantisPublications” een groot deel van zijn composities, niet alleen voor gitaar, maar ook voor piano, fluit, orkest en kamermuziek, zowel als onderwijsmateriaal.

 

Donderdag 30 mei
20:00 uur
Arkezaal

Koop kaartjes Passe Partout

Nieuwsbrief ontvangen?

Twents Gitaarfestival Sponsor search
Stad Enschede
 
 
 
 
Jan Zonjee
 
 
 
Egta
 
 
 
 
 
 
 
 
 

EuroStrings Nieuws

Workshops

Facebook

24 hours ago

EuroStrings Artist Concert presents at Twents Gitaarfestival! ... See MoreSee Less

View on Facebook
Twents Gitaar Festival heeft een bericht gedeeld.
Twents Gitaar Festival

24 hours ago

Oproep! Neem gratis deel aan alle activiteiten op het Twents Gitaarfestival 2019. Meld je aan voor de EuroStrings Scholarship! Lees de voorwaarden en maak alles mee.
https://www.twentsgitaarfestival.nl/applications-for-eurostrings-scholarships-are-now-open/Do you want to play at one of 17 EuroStrings festivals and learn from world-class guitarists for free?
Apply for a EuroStrings scholarship today!

Become a EuroStrings Scholarship Winner and get an amazing opportunity to participate in the international guitar competition and masterclasses at chosen EuroStrings Festival! And if by a chance you win the international guitar competition, you get the chance to become EuroStrings Artist 2019/2020!

Check out the upcoming deadlines and apply now!
Montenegro International Guitar Competition: May 1, 2019
27°Festival & Concorso di Chitarra - Mottola 6-14 Luglio 2019: May 2, 2019
FESTIVAL INTERNACIONAL DE GUITARRA JOSÉ TOMÁS - VILLA DE PETRER: May 6, 2019
Twents Gitaar Festival: May 16, 2019
Harmonia Cordis Association International Guitar Festival: May 30, 2019

For more information please visit: https://eurostrings.eu/eurostrings-scholarships/
... See MoreSee Less

View on Facebook