Sabrina Vlaskalic

Written by TGFPR. Posted in voorbereiding

Klassiek gitaar is Sabrina’s grootste passie – toen 7 jaar oud was, werd ze al verliefd op het instrument.

De wonderbaarlijke verscheidenheid aan klankkleuren, timbre heeft daarvoor gezorgd. Sabrina’s fascinatie is dat elke kleine, delicate beweging in de vingers, bij allebei de handen, heel subtiel de interpretatie kan veranderen. Sabrina Vlaskalic heeft zich altijd geconcentreerd op het spelen met deze klankkleuren op klassiek gitaar. Deze ontdekkingsreis op het instrument was in het bijzonder interessant voor haar door een zeldzame aandoening – Synestesie – een fenomeen waarbij iemand klanken, letters en nummers waarneemt als kleuren. Sabrina kan zich niet herinneren gitaar te kunnen spelen zonder de gitaarklanken als vormen, kleuren, of bewegingen waar te nemen. Deze aandoening heeft haar gevoeliger gemaakt voor vraagstukken rondom klankkleuren en heeft een enorme invloed gehad op haar werk als muzikante.

Sabrina is een van ’s werelds meest geliefde podiumartiesten met een uitzonderlijke sterke band met haar instrument. Haar kracht tot expressie ligt in een diep begrip van timbre van de gitaar en in een diepgaande controle over veranderingen in intensiteit en karakter. Deze buitengewone ontroerende kwaliteit van Sabrina’s spel werd opgemerkt bij Thérèse Wassily Saba, een journalist van

“ClassicalGuitar Magazine”:

“Wat het meeste indruk op me gemaakt heeft toen ik Sabrina hoorde, was haar grote bereik van expressie: van de meeste delicate en intieme, strelende pianissimos tot bijna angstaanjagende krachtige fortissimos… allemaal tot dienst van haar muzikale interpretatie. Naast deze sterkte expressie was een sterk gevoel van intentie – ze wist precies wat ze wilde zeggen.”

Sabrina Vlaskalic houdt van het spelen van werken die qua expressie een verscheidenheid en raffinage van timbre bevatten. Ze is erg nieuwsgierig naar het ontwikkelen van karakteristieke en levendige muzikale details in het Spaanse repertoire; ontdekken van alle tinten van droefenis van de Braziliaanse saudadeen Balkan zalopojkatot de hartbrekende dieptes van de Spaanse Cantejondo; en daarnaast ontwikkelen van interpretaties van moderne en hedendaagse muziek dat timbre gebruikt als deel van de muzikale zinsbouw. Sabrina voelt een verantwoordelijkheid tot haar eigen muzikale erfgoed en ze kan vaak gehoord worden tijdens het spelen van muziek door Balkan componisten. Sinds ze in Nederland leeft en werkt, heeft Sabrina regelmatig premières en optredens verzorgd met Nederlandse composities voor de klassieke gitaar.

Nieuwsbrief ontvangen?

Twents Gitaarfestival Sponsor search

EuroStrings Nieuws

Workshops

Facebook

This message is only visible to admins.

Problem displaying Facebook posts.
Click to show error

Error: An access token is required to request this resource.
Type: OAuthException